2016. május 24., kedd

3.b osztály

Már az ősszel jött az ötlet, hogy anyu , sütnél-e a Juliékkal kenyeret?  Tananyag a kenyér, és mi lenne hitelesebb, minthogy maguk is részt vesznek  a sütésében ?
Akkor talán a szüret, talán a Vince születése vagy egyéb okok miatt elmaradt.
Tegnap viszont igen, tegnap megsütöttük!

Bevallom izgultam, 30 gyerek, az jó sok, de bíztam a csemetékben, máskor is, más gyerekek fegyelmezettek voltak és ügyesek. Ahogy Ők is tegnap.

A Győrszentiváni Móricz Zsigmond Általános Iskola 3. b osztálya.  Két tanítónő kísérte őket, meg néha benézett egy-egy anyuka is.

Eszteréknél a kemencét a János építette vagy 6-7 éve.

A teraszon van, mellette konyhapult, mosogató. Nekem kicsit magas, de saját derékbőséghez méretezték:):)

Sokat nem volt használva. Pizza, néha egy-két hús sült benne. 
Igazából most lett rendesen beavatva.

Szóval izgultam. A gyerekek 8 órakor indultak az iskolából gyalog, fél óra kellett nekik, hogy megérkezzenek.

Vasárnap próbafűtést, próbasütést csináltam, Zsófi nagyon szereti a kalácsot, neki sült egy. Neki is :)



Mivel 3 óra volt a kenyérsütésre, ebbe az oda-vissza út is benne volt, úgy gondoltam, hogy mire megjönnek bedagasztom a liszt felét, és begyújtom a kemencét. 
Mikor megjönnek kiszakajtjuk a tésztát, és dagasztjuk a másik felét, így ugyan a sorrend kicsit borul, de látnak mindent. 

Hatkor keltem, dagasztottam, tüzeltem, mire megérkeztek pont meg volt kelve a tészta is. Mindenki segíteni akart, volt aki a szakajtóba rakta a konyharuhát, volt aki a tésztát takarta be, vagy vitte az ablakpárkányra, ahol tovább kelhetett. 
Kakaós csiga nélkül nem múlhat el egy ilyen nap, annak az elkészítésében is sokan segítettek. Vajaztak, cukroztak, tekertek, vágtak, tepsibe rakták, megkenték, és végül megették:) 


A tanárnők meg csak csodálkoztak, hogy nahát, milyen ügyes vagy .....
Egyik kisfiú elmesélte, hogy a nagypapája, dédpapája? pék volt és megvan még a péklapát amit használt:)

És hogy apukájával szoktak sütni pizzát, néha megég..... de ez  ugye természetes:)  Mutattam neki a lisztpróbát, megtaníthatja apukának .)

Az első adag kenyér amire kisült addigra le is telt az idő, így  a forró kenyereket kosárba tettük és elvitték az iskolába. Ott később megettek. Na ezekről fotó nem készült, aki csinált már ilyen sütést tudja, mire az ember észbe kap, már késő:) 

Aztán bevetettük a másodikra dagasztott tésztát, kisültek még szebbre, mint az elsők.

Igen, az ott elől a Pali bácsi féle hurka, ebédre meg vacsorára.




Nekem 14 órakor indult a buszom, elvitt az állomásra az Eszter és hazafele beadta a többi kenyeret. 
Addigra a többiek elfogytak, sőt képzelje el, volt aki nem is kért semmit rá, csak magába ette - mondta a Magdi néni :)

Majd megkérdem a Julit , hogy hogy érezték magukat, nagy játék folyt az udvarban, de ma izgul szolfézs vizsgája lesz délután :) Szó, mi, szó  megértem az izgalmát :)

Reggel a Zsófi megkérdezte, Mama meddig leszel?  Mikor mondtam, hogy délután már nem leszek, teljesen lekonyult a kedve.
14-én volt 7 éves, vasárnap volt a zsúr, tortával, muffinnal, lufikkal, barátnőkkel.


Művésznős :)



Barátnős és testvéres.


Tejcsokis torta, a közepében  cukrokkal.


Volt rá tejszínhab , szamóca, különböző díszítő cukrok. Kapósabb volt, mint a torta:)


A sapi is ajándék volt :)


Vince teljesen jól tolerálta a két napos nyüzsit, néha nyöszörgött, de Anya látványa, közelsége megnyugtatta.

Ilyenkor mindig a Juli egy régi mondata jut eszembe, ültek be az autóba, és azt mondta, hogy az lenne jó, ha mi egyik utcába laknánk, ti meg a másikba Mama. Hát igen ...:(









4 megjegyzés:

  1. De szép napot szereztél az unokádnak! Hihetetlenül gyönyörűek a kenyereid, mint mindig! Vince meg már most úgy tud nézni! :) ♥

    VálaszTörlés
  2. Azt mondta, hogy mindenki jól érezte magát. Szolfézsból meg ötöst kapott:)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon élvezetes beszámolót írtál a kenyérsütős napról is, meg az unokád születésnapi ünnepségéről is. Szépek a kenyerek, az édességek, és bájosak a gyerekek. :)
    Hatvanon túl néhány évvel, és nem tudom, mi az a "lisztpróba".
    Megkérdezhetem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor elég meleg a kemence, sehol nem kormos, akkor kihúzni belőle a parazsat, kisöpörni és bedobni egy csipet lisztet. Ha füstölve elég, akkor túl sok a meleg. Nyitott kemence ajtóval szellőztetni kell, pár percenként újra próbáljuk. Akkor jó, ha a bedobott liszt nem kezd el füstölni, marad kicsit fehéren, gondolkodik, aztán szépen megbarnul.

      Törlés

 Van egy sorozat, amit néha nézek, aholis a főszereplő otthon kenyeret süt és eladja a közeli kávézóba.  Minden nap megkérdezi, elfogyott-e,...