2010. augusztus 19., csütörtök

Bionap Ópusztaszeren

  -Jöttök csütörtökön, ugye?  -kérdezte a Matyi a piacon.  Fogalmam sem volt hova hív.  Aztán elmondta és attól kezdve ott mocorgott a fejemben.
Nyaralni úgyse megyünk, hát menjük Ópusztaszerre!
Ezek az alkalmak nem üzleti lehetőségek, csak  megmutatni  ki mit termel.  Hogy mennyien vagyunk, és milyen jók vagyunk !
Sok gazda eljött, szép árukkal.  Zöldségekkel, gyümölccsel, kenyérfélékkel, sajtokkal, levekkel, aszalványokkal, szárított gyógynövényekkel.









Ott feljebb , a legjobb kecskesajt van, legalábbis én még ilyet nem ettem, mint ez.

Aztán a kolbásztök ! Azt mondta a gazdája, hogy olyan , ha levágnak belőle egy darabot, tovább nől!  Mint a mesében.  Mondjuk ha a kolbászok is ilyenek lennének.....

A biovásár a skanzenben volt.   Imádok ilyen régi házakat nézni, bennük lenni.  Szentendrén nem voltunk még, Zalaegerszegen viszont igen, az más, mások a házak, minden. Ezek alföldi házak, tanyák, Szegedről, Szentesről, Csongrádról  meg még van néhány.
Van amiben mesterségeket mutatnak be, van ahol csak a berendezést.
 Csak!    A régiek életét. Állatokkal, tevékenységekkel, tárgyakkal.







Mindig az jut eszembe, milyen praktikusan is élték az életüket.   Hogy mennyi vackot összehalmozunk manapság a házainkba!  Régen annyi volt, amennyi kellett.    Boldogít-e egy új kuglófsütő, vagy egy  akárhanyadik bögre?   Szerintem ők sokkal kiegyensúlyozottan éltek, mint mi.
Szívesen laknék egy ilyen parasztházban.

Természetesen állatok is vannak.
Rackajuhok, közöttük újszülött lehetett a bárány , még ilyen picurka kisbárányt nem láttam !

Fodrostollú libák, régi magyar fajta.



Szintén ősi magyar fajta kacsák:
Kiscsirkék is voltak, kopasznyakú, kendermagosok.

És ez itt nem a Törpapa háza. Nem. Ez a csirkeól.
Egyszerűen csak kör alakú.  Teteje ledeszkázva és széna    a kalapja.

Egyik kemencében kenyeret sütöttek a holnapi zsíroskenyérhez:


Kunyeráltam, de nem kaptam. Viszont elmondta a néni, hogyan készíti.  Bekovászolja, és nyers krumplit reszel bele.  Kétszer dagasztja, majd kelés után kiszakajtja, harmadszor is kel, aztn uzsgyi a kemencébe. Két kilós kenyeret sütött.  Igazi finom illata volt.

Hamupipőkéknek is volt elfoglaltság, válogathatták a különböző magokat. Aki megismerte a kiválogatottat, az nem a királyfit kapta, hanem finom recepteket.

Itt inkábbcsak a baok látszódnak, de volt közte zöldborsó, sárgaborsó, csicseriborsó, kukorica, babból pedig sokféle.

Jól éreztük magunkat, jó nap volt.

1 megjegyzés:

  1. Bárcsak én is ott lehettem volna a gyerekekkel! Jövőre tessék szíves nekünk is szólni, vagy a Matyinak, hogy el ne felejtse!
    Ezekkel a szép képekkel és a Te élényeiddel teszem el magamat holnapra. Szép, jó éjszakát!

    VálaszTörlés

Lakodalmas vagy sváb kifli

  Nagyon szeretem sütni, mert akár kemencében, akár villanysütőben egyformán szépre sül.  Először lakodalomba kértek meg sütni, akkor kaptam...