2011. december 18., vasárnap

Szinkronsütés / panettone cserépben





Majdnem egyszerre sütöttük a Babettel.  A vélemény pedig szinte szó szerint ugyanaz:)

Kaptam már ajándékba „gyári” készítésűt. Olvastam róla cikkeket, hogy micsoda bonyolult megsütni, és hogy az olasz háziasszony se otthon süti, mert rettentően nehéz és nem sikerül és és és….

Hát. Nem ismerem az olasz háziasszonyok kvalitásait, de nem tudom elképzelni, hogy olyan ügyetlenek lennének ezt a karácsonyi kalácsot ne tudják megsütni.

Lajos Mari receptjét választottam.

Hozzávalók: 500 g liszt
                      30 g élesztő
                      2-3 dl tej
                      80 g cukor
                      4 tojás  
                      200 g vaj
                      mazsola, cukrozott narancs és citromhéj
                      egyéb cukrozott gyümölcs
                       1 citrom reszelt héja
                      100 g dió
                      50 g fenyőmag vagy hámozott mandula
                       20 g vaníliás cukor
                       1 csipet só

1 dl langyos tejjel, 1 kiskanál cukorral és két evőkanál liszttel kovászt készítünk.
Míg kel a kovász a lisztet egy mély tálba szitáljuk, a közepébe mélyedést készítünk, hozzáadjuk a kovászt,  a cukrot, az olvasztott vajat, a sót, a reszelt citromhéjat, a tojásokat, és annyi tejet, keveset !  hogy közepesen kemény kelt tésztát kapjunk.
Hólyagosra dolgozzuk és hagyjuk a duplájára kelni.

Deszkán lazán átgyúrjuk, hozzáadjuk a cukrozott gyümölcsöket, a beáztatott lisztbe hempergetett mazsolát, a durvára vágott diót, mandulát.

Kivajazunk vagy papírral kibélelünk egy 20-25 cm magas sütőformát vagy  zománcos lábast. Jelen esetben virágcserepet.
Beletesszük a tésztát és újra megkelesztjük.



Előmelegített 180 fokos sütőben sütjük. Amikor már felemelkedett 10-15 perc sütés után kereszt alakban vágást készítünk a tetejére.
40-60 perc alatt sül meg, tűpróbával ellenőrizzük, hogy jó-e?
Sülés végén még megkenjük olvasztott vajjal.

Most kettévettem a tésztát, és virágcserépben sütöttem meg. Kiválóan sikerült, ezentúl is ebben fogom sütni.
Egyik ajándék lett, a másikat megkóstoltuk tegnap.  Finom, finom, de semmi extra. Szerintem. és szerintem is.....


A cserép kiváló ötlet, kicsit, nagyot lehet benne sütni. A kalács is jó, egy habos kávéval  tökéletes reggeli vagy uzsonna lehet.  Nem utoljára sütöttem, sütöttünk ilyet.





11 megjegyzés:

  1. Mindenképpen érdemes kipróbálni, mert dekoratív és nagyon klassz ajándék....

    VálaszTörlés
  2. Akkor ti nagyon egyformán gondolkodtok, én még sosem ettem ilyet, de gondolom nem lehet finomabb a nagymamám kalácsánál:)

    VálaszTörlés
  3. Azt hittem beleteszed a Te receptedet is.

    VálaszTörlés
  4. Majdnem ugyan ez, az enyémben csak a sárgája kell a tésztába, és 5 dekával kevesebb vaj...

    VálaszTörlés
  5. És ezt a cserepet nem kell beáztatni, mint a római-, vagy pataki tálat?
    Mindenesetre nagyon guszta a kalácsod!:)

    VálaszTörlés
  6. Nem nem nem ! Akkor nem sül meg a tészta a cserépben csak a teteje. Kenyérrel jártam így, amikor először sütöttem cserépben. Csak szárazon.

    VálaszTörlés
  7. Istenem milyen gyönyörű étvágygerjesztő!! Örülök, hogy idetaláltam Hozzád (cékla miatt, azt kerestem)!

    VálaszTörlés
  8. Gyönyörű! Ebből a mennyiségből, hány cserépnyit lehet sütni?
    Köszi.
    Rea

    VálaszTörlés
  9. Ja, és persze mekkora cserépben ? :)

    VálaszTörlés

 Van egy sorozat, amit néha nézek, aholis a főszereplő otthon kenyeret süt és eladja a közeli kávézóba.  Minden nap megkérdezi, elfogyott-e,...