2012. január 23., hétfő

Hájas karika

Ahogy mondtam is, Eszter, már ezért érdemes volt a hétvégét veletek tölteni !  Szuper ! Pillekönnyű, leveles, isteni !!!


Sütöttem máskor is hájas kalácsot, főleg kelt hájast. De ez !!!  Ez a csúcsok csúcsa !

Hol is lehetne máshol, mint a Horváth Ilona szakácskönyvében ??

Recept :

70 dkg liszt
40 dkg darált háj
egy tojás
2 kanál tejföl
1 dl bor, vagy egy-két kanál ecet, ebben most 3 ek almaecet van.
Víz vagy szódavíz, 2-3 dl
teáskanál só és cukor

A lisztből elveszünk 10 dkg, a hájjal összedolgozzuk és hidegre tesszük.
A többi hozzávalóból a vizet fokozatosan adva hozzá egy közepesen lágy tésztát készítünk.  Olyan legyen, amit könnyen lehet dagasztani.  Jól kidolgozzuk, 15 percet pihentetjük.

Deszkán vékonyra kinyújtjuk, rákenjük a hájat.  Csíptem egy darabot és elkentem, amennyire tudtam.  Lehet fólia között elnyújtani és ráborítani a tésztára.

Felcsavarjuk, mint a kakaós kalácsot.  Fogjuk a sodrófát és a felcsavart tésztát kilapogatjuk vele. Nem nyújtjuk, ütögetjük.
Itt jön az első hajtás.  A hosszú tészta egyik végét , 1/3 rész, behajtjuk a középső harmadra, majd a maradék harmadot a tetejükre.  3 réteg tészta van így egymás tetején.
20 percig hűvös helyen pihen.

20 perc elteltével újra ugyanígy meghajtogatjuk. Újra pihen 20 percet.

A harmadik hajtogatás az négyszeres.  A tészta két szélét egymással szembe középre hajtjuk, majd az egészet, mint egy könyvet, becsukjuk.
Ha nem sütjük meg mind, akkor kétfelé vágjuk, szép hosszúkás, és lefagyasztjuk a fölösleget.

Pihenés után inkább 3 mint 5 mm vastagra kinyújtjuk  a tésztát.  Itt már hólyagos volt több helyen.
Pogácsa vagy cakkos szélű szaggatóval karikákat vágunk. Ne a legnagyobbal, közepes méretűeket.  Minden másodiknak a közepét kilyukasztjuk.
Az alsókat tepsire tesszük, megvizezzük és a lyukas korongokat kicsit rányomjuk.  Csak picit !

Forró sütő legfelső rácsára tesszük és szép világosra sütjük.

Meghintjük porcukorral,

és a közepére valami finom lekvárt töltünk.

Velem most madarat  lehetne fogatni. Én ilyen csodálatosat régen nem sütöttem !

És ami meglepett: a potyadékot összegyúrtam és pogácsának megsütöttem.

Látjátok, még ez is réteges !

Természetesen kifliket is lehet a tésztából, sőt réteslapot is. Azt vékonyra kell nyújtani és az a jó tanács, hogy keskeny lapokat süssünk belőle.

Ilyen lett a kifli.  A nyitott felével befele kell a forró sütőbe rakni, akkor nyílik ki szépen.



17 megjegyzés:

  1. Asztaaaaaaaa.....ide csorgatom mindjárt a nyálam a billentyűzetre:)

    VálaszTörlés
  2. Jól néznek ki a hájasaid, a pogácsa is!
    Aztán mennyi lekvár fért bele? Nekem olyan nagynak tűnnek.

    VálaszTörlés
  3. Ez aaaz! Már ősz óta pihenget két nagy adag háj a fagyasztóban egy jó receptre várva, ez pedig remeknek ígérkezik! Köszönöm! :)

    VálaszTörlés
  4. Egy jó teáskanállal belefért. nem voltak nagyok, a közepes kiszúróval készültek. magasak lettek , az igaz:)

    Egycsipet, én ritkán sütök hájast, nemszeretem ha kifolyik sülés közben a zsír belőle. Na ez nem olyan. Ez ropogós, könnyű, eperlekvárral nagyon finom.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon gyönyörűséges!!!! A kép csalóka ám.Tényleg nagyobbnak tűnik, de ez pont olyan pontaszámbabeleférősfinomfalatocska...)))

    VálaszTörlés
  6. Nyomtam egy"lájk" - ot:)))))

    VálaszTörlés
  7. Csodaszépek, nagyon sok türelmed volt hozzá:) Én most nemrég dobtam ki a fagyasztóból a tavalyi hájat:) Lehet megver az Isten érte:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Máskor akaszd ki a cinegéknek:) Nem tartott sokáig. És nem ver, nem olyan gonosz.

      Törlés
  8. Csorog a nyälam! A legfinomabb häjas kaläcsok regen disznovägäskor keszültek.Szämomra mär csak emlekek es izek...

    VálaszTörlés
  9. Gondaanyu ez nagyon szép!Ezt a recit ki kell probálni.

    VálaszTörlés
  10. Ez most halál!!!!!!!!Gyönyörűségesek:))))))))

    VálaszTörlés
  11. Én is megcsináltam és nagyon jóóók lettek! Köszönöm szépen!!! :)

    VálaszTörlés
  12. és a többi hajtogatás előtt sem szabad nyújtani ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy szól a recept, hogy ugyanúgy ahogy először. Nem nyújtva, ütögetve. De nem hiszem, hogy a nyújtás ártana neki. Nem csináltam nyújtva.

      Törlés

 Van egy sorozat, amit néha nézek, aholis a főszereplő otthon kenyeret süt és eladja a közeli kávézóba.  Minden nap megkérdezi, elfogyott-e,...