2017. június 22., csütörtök

Kétségek

Legalább 10 éve sütök kenyeret. Vagy több.  Kezdetben kenyérsütő géppel, praktikus, egyszerű? , egészen jókat lehet sütni, ha odafigyel a receptre a sütő egyén.
Úgy tésztát kidolgozni ahogy ezek a gépek , hát ember legyen a talpán  aki tud.

Aztán jött, hogy a gép dagaszt, a kenyér a sütőben sül.  Jénaiban, sütőzacskóban, sütőformában, kinek mi van otthon.
Persze élesztővel.  Kovász ekkortájt még szóba sem került.

Egyszer csak megjelent az öregtészta, morzsoltka,  én láttam ahogy az én anyám sütötte, ő meg feltételezem a nagyanyámtól tanulta,  kovászolt, dagasztott, szakajtott, sütött.

A kovászoláskor használt élesztőt is.  Liszt, kovász ill. az előző sütéskor összekapart és megszárított morzsa beáztatva, élesztő , főtt, áttört krumpli. Összekeverte, letakarva hajnalig szaporodott, majd 4 óra körül kelt, dagasztott, és amikorra rákerült a sor a faluban lévő kemencénél, akkorra készen volt a tészta.
Később pék sütötte meg, de Ő dagasztotta a tésztát.

Én is így csinálom. Kovásszal és egy kevés élesztővel.

De mostanában kezdem rosszul érezni magam, mindenhonnan az jön, hogy CSAK az a kenyér ami CSAK kovásszal készül, élesztő a közelében sem volt.  Lassan bélyeg lesz  , ha élesztő is van a kenyérbe, kalácsba.

Próbáltam, nem sikerült. Lapos lett, rágós lett, nem olyan amit szívesen  adok ki a kezem közül.  Aztán sokáig kel, nem lehet időzíteni.

Akiknek én sütök , ők időre jönnek, pénteken munka után, hogy adná ki magát ha akkor még szakajtóba lenne a kenyér, mert nem kelt meg időben ?
Mind tudja, hogy élesztő is van benne,  nincs bajuk vele.  Nekünk sincs.

Szép, ropogós héjú , finom kenyerek jönnek ki a kemencéből.  Egy hétig eláll, ehető.

A magam megnyugtatására azért majd főleg, hogy nyár van, meleg, próbálkozom a csak kovászossal is, hátha sikerül egy olyan szisztémát kitalálni, ami nekem is tetszik.
Addig meg marad az öszvér.  Nem mutogatom sehol őket. Se itt, bár itt kevésszer voltak, se a Fb-n.

5 megjegyzés:

  1. Szerintem ez csak gasztrosznobság. Ne törődj vele. :) A kovászost annyit kell pátyolgatni... jesszus, kinek van arra érkezése és állandóan? Egy péknek lehet, de egy háziasszonynak? Ugyan már.
    Marhaság, szerintem. :) Lehet kísérletezni vele, de nem kell beleesni a kétségbe meg a hüleségbe (sznobságba), ha más beleakar, essen. :)

    VálaszTörlés
  2. Hja az élesztőnácikról beszélsz? Card le őket, a kenyereid gyönyörűek!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm. Nem értem mi ez a dili az élesztővel, olyan , mint amikor a vajat kiáltották ki fő ellenségnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valamit mindig ki kell, ellenség az köll. :))

      Törlés
  4. Cukrom miatt egy éve magam sütöm a kenyeret itthon, persze gépben. Sokáig kísérleteztem amíg megtaláltam az aranyformulát: Literes edényben: 3/4 teljes kiőrlésű liszt, 1/4 rozsliszt, negyed kocka ráma margarin, egy kiskanál só, egy erre a célra használt edényke víz és a 7 grammos tasakos élesztő, ezzel istenes kenyér sül ki. Próbálkoztam rendes élesztővel, de azt sosem tudtam rendesen kimérni, hol kifolyt minden, hol nem kelt meg, de ezzel a tasakos, száraz élesztővel milliméterre ugyanakkora a kenyér. Ha valami működik, szerintem sem érdemes sokat variálni, pláne ha ízlik és jó.

    VálaszTörlés

 Van egy sorozat, amit néha nézek, aholis a főszereplő otthon kenyeret süt és eladja a közeli kávézóba.  Minden nap megkérdezi, elfogyott-e,...