2009. május 25., hétfő

Szerelem


Nagy szerelem lett ez a kenyérsütés. Már a géppel is tetszett, többnyire jól sikerültek, barátok, család ajándékba kapott.


Aztán a második fokozat a gép dagasztotta, sütőben sült variáció lett. Kovásszal, anélkül.


Mostmár jó ideje úgy sütöm, ahogy annak idején az anyám. Este bekovászolt, hajnalban dagasztott, délelőtt sütött. Vagy később elvittük a tésztát a pékhez.


A lányaim is sütnek. Mind a három.

Én változatlan lendülettel ajándékozom a kenyereket, és zsebelem be a gyönyörködést, ámulatot, írígykedést, dícséretet.

Gondolom sokan ismeritek ezt .


Így sütöm én:

Első lépés:

50 dkg lisztből 3 dl vízzel, krumplipüré porból, kis élesztővel, sóval a gépben csinálok egy tésztát, amit hagyok megkelni, majd ha összeesett, kikotrom az üstből valami edénybe és hideg helyre teszem.


Második lépés:

a gép üstjébe teszek az előbbi tésztából 20 dkg-nyit. Öntök rá 3 dl vizet. Teszek hozzá negyed kocka élesztőt, késhegynyi árpamalátát, 2 evőkanál burgonyaport, de a rendes főttkrumpli az mégjobb, abból egy tyúktojásnyi méretűt belereszelni.


Összesen 60 dkg lisztet kimérek. 5 dkg rozsliszt, 10 dkg tönköly fehérliszt, 15 dkg rétesliszt, 30 dkg finomliszt. Ez tetszőleges, csak rétes és finomlisztből is finom, de szoktam bele teljesőrlésűt is tenni.


Összekeverem, és egyharmadát az üstbe öntöm, összekeverem. A második harmadát a tetejére szórom.

És beleteszem a gépbe. Vagy estétől reggelig hagyom, vagy csak néhány órát, hogy jól púposodjon alul a kovász.


Harmadik lépés:


A harmadik harmad liszthez 2 kismérőkanál sót teszek, és azt is a gépbe öntöm.

Dagasztás kelesztés programra állítom, bár nyáron ha megdagasztotta kihúzom, mert megszárad a melegben a tészta teteje.

Figyelem is, és ha megkelt deszkára borítom a tésztát, jól átgyúrom megformázom.

Én a kerek cipókat szeretem.

Tetejére bevágást készítek és sütőzacskóba teszem.

Jénai tában újra kelesztem a duplájára.


Végül hideg sütőbe teszem, és egy óra alatt ilyen szép barnáspirosra sütöm.


Fantasztikus illata van már sütés közben is, mikor kiveszem akkor pedig elkezd pattogni és cserepesedni, ezt szeretem a legjobban!









6 megjegyzés:

  1. Gyönyörű! Én is szeretek kenyeret sütni, sajnos kemencém nincs, de talán majd egyszer...

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Kérlek, nézz be hozzám ide:
    http://praktikaksokgyerekhez.blogspot.com/2009/05/sefseges-szakacssapka.html

    :))

    VálaszTörlés
  3. talán hülye kérdés, de azért felteszem: mi az a sütőzacskó? Hát úgy nagyjából sejtem, de miért jó és hogy működik?

    VálaszTörlés
  4. Ez az én gyenge pontom.. gyönyörűséges a kenyered!!!

    VálaszTörlés
  5. A sütőzacskó? Celofánból van, vagy valami hasonlóból. A lényeg, hogy benne marad a gőz, ami a kenyér sütésekor keletkezik. Próbáltam nélküle is, ekkor a sütőbe vizet kell tenni, de nem lett olyan szép és ropogós a kenyér héja.

    Nem kemencében, egyszerű gázsütőben sütöm.

    VálaszTörlés

 Van egy sorozat, amit néha nézek, aholis a főszereplő otthon kenyeret süt és eladja a közeli kávézóba.  Minden nap megkérdezi, elfogyott-e,...