2011. november 19., szombat

Rozskovászos zsemle

A napokban Andinál találkoztam csodaszép zsemlékkel. Meghozta a kedvem a sütéshez... Már régen még a tavasszal sütöttem utoljára....
Mostanában rozsos öreg tésztám van itthon. Szerintem sokkal intenzívebb rozsos ízt ad a kenyérnek , pékárunak , ha eleve a kovászban, öreg tésztában van a rozsliszt. 
Öreg tészta Limarától egyenesen a feltalálótól:D
Az enyém most:
50 dkg liszt(ebből 10 dkg tk.rozsliszt)
3 dl langyos víz
1 dkg élesztő
1 tk cukor
A hozzávalókból dagasztunk egy kenyértésztát , konyhapulton letakarva egy éjszakán át kelesztjük. Utána összegyúrjuk és jól záródó dobozban a hűtőben tároljuk. Ez kb. 4 adag kenyérhez , péksütihez elegendő. 

Rozskovászos zsemle:
20-25 dkg rozsos öregtészta
60 dkg liszt (bl 80-as, vagy 55-ös)
3,5-3,8  dl folyadék( víz, tej)
1,5 dkg élesztő
1 tk. cukor
2 tk.só
csipetnyi aszkorbinsav
1 nagy evőkanál főtt krumpli 

Elkészítés: Az öreg tésztát  a dagasztótálba tesszük és a receptben megadott mennyiségből 2 dl langyos vízzel , 20 dkg liszttel a cukorral és az élesztővel alaposan elkeverjük.Olyan galuska szerűre. hagyjuk megkelni addig, amíg vissza nem esik a tészta. Ezután a maradék hozzávalókat hozzáadjuk és lágy, de rugalmas tésztát dagasztunk. Meleg helyre tesszük kelni. Félidőben átgyúrjuk, hű az enyém már ekkor olyan szép rugalmas volt... szinte visszarúgott a tészta.
Amikor a duplájára kelt a tészta lisztezett deszkára borítjuk, és 12 egyenlő részre osztjuk. Ez 8-10 dkg-os darabokat jelent. Szépen gombócokká formázzuk, vagy hosszúkásra ki hogy szereti, és a tepsibe bekészített sütőzacskóba pakoljuk hatosával:
sütőzacskóban kelesztés előtt


sütőzacskóban hosszúkás formában
Ezután újra duplájára kelesztjük a zsemléket. A sütőt előmelegítjük. A sütőzacskók belső tetejére vizet permetezünk, a zsemléket tetszés szerint magokkal szórjuk , vagy egyszerűen úgy hagyjuk. Forró sütőben szép pirosra sütjük. Eltávolítjuk a zsákot és.......megesszük. Én most 6 db hosszúkás és 6 db kerek zsemlét sütöttem.

kereken is

9 megjegyzés:

  1. Nekem ez a kerek kopasz jobban tetszik :) És képesek vagytok megenni őket ?

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek lettek! Rozsliszttel még nem készítettem öregtésztát, de nagyon tetszik az ötlet. :)

    VálaszTörlés
  3. Jaj de gyönyörűek! Én is csinálok ilyet!!!!! :-)

    VálaszTörlés
  4. Én még azt a kifejezést sem hallottam, hogy öregtészta... De a zsömlék nagyon szépek:)

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm ... nem fontos az öreg tészta. teljesen elhagyható. Akkor az élesztő adagját kell megemelni a duplájára. Az eljárás ua.

    VálaszTörlés
  6. Én azt szeretném kérdezni, mennyi időn belül kell felhasználni az öregtésztát. Valamint, hogy mi a különbség ha nem azzal készítjük hanem dupla élesztővel. A válaszodat előre is köszönöm Ildi

    VálaszTörlés

 Van egy sorozat, amit néha nézek, aholis a főszereplő otthon kenyeret süt és eladja a közeli kávézóba.  Minden nap megkérdezi, elfogyott-e,...